Zmeny v novele zákona o EIA v kocke
Rámcové preskúmanie novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov – táto novela zákona zatiaľ nebola publikovaná v Zbierke zákonov
Zákon o EIA sa mení v neprospech verejnosti (v časti posudzovania „zámeru“ podľa § 23, kde je účasť verejnosti vylúčená). Tu by mala dotknutá verejnosť pravdepodobne ísť cez obec a prostredníctvom nej potom presadzovať svoje záujmy.
Doteraz mala verejnosť lehotu na preštudovanie zámeru 21 dní od sprístupnenia zámeru verejnosti a v rovnakej lehote mohla sa k nemu vyjadriť a vzniesť k nemu pripomienky, teraz je to 1-10 dní pre obec a nie verejnosť.
Zo zisťovacieho konania je verejnosť vylúčená, môže svoje stanovisko zaslať ako nevyžiadané, ale rozhodnutie, kde sa s týmto stanoviskom úrad vysporiada nebude verejnosti zaslané. Aj dotknutá obec má minimálne šance na posúdenie zámeru, lebo ak bude štát chcieť, potom ponechá obci lehotu len tri dni na prípravu na ústne konanie, čo pri rozsiahlych projektoch nemusí postačovať. Ak štatutár obce nebude mať záujem byť dôsledný, jeho pasivita zo zákona znamená súhlas. Toto všetko vyplýva zo zmeny § 29 zákona.
Verejnosť môže napadnúť rozhodnutie, ktorým sa rozhodlo, že sa projekt nebude posudzovať podľa tohto zákona, na súde. Avšak vzhľadom na to, že nie je účastníkom dovtedajších procesov, bude mať len minimálne možnosti riadne žalobu odôvodniť.
Verejnosť sa o obsahu správy o hodnotení (podľa § 33) teraz dozvie len z úradnej tabule obce (§ 34), túto správu nedostane ako účastník konania a bude sa môcť k nej vyjadriť len na verejnom prerokovaní, ktoré ale obec nie je povinná zvolať. Na zvolanie verejného prerokovania má obec len 5 dní a verejnosť má max. 15 dní, aby sa so správou oboznámila, ak jej teda obec tú správu sprístupní celú.
Obec musí zverejniť len závery a iné informácie, ktoré obec považuje za relevantné. Ak príslušný orgán zverejní záverečnú správu napr. 1.1. v centrálnom informačnom systéme, a túto zašle obci napr. 31.1. (teda zašle túto záverečnú správu do 40 dní odo dňa zverejnenia v CIS) neporuší zákon, ale námietky verejnosti vznesené po 31.1. už budú irelevantné, lebo boli vznesené po lehote (§35 ods. 2). Verejnosť sa tak nemôže spoliehať na dobrú spoluprácu s obcou, ale musí sledovať CIS príslušného orgánu.
Novela tohto zákona je v rozpore s čl. 6 Smernice EU č. 2011/92/EÚ v konsolidovanom znení.
Ak by sa posudzovanie vplyvov na ŽP uskutočňovalo očividne tak, že je síce dodržaný zákon, ale v lehotách nezodpovedajúcich možnostiam obce, verejnosti a pod., je možné domnievať sa, že by bolo možné podať proti takému postupu žalobu (po vyčerpaní opravných prostriedkov), ale pravdepodobne iba cez obec. Je aj možnosť priamej žaloby verejnosti proti rozhodnutiu z dôvodu, že práva priznané v smernici neboli transponované do zákona (zrušením tých zákonných ustanovení, ktoré práva verejnosti priznávali).