Odpoveď iniciatívy OUNZ na pripomienkovacie konanie ŠIP

  • Domov
  • Odpoveď iniciatívy OUNZ na pripomienkovacie konanie ŠIP
14. augusta 2024 0 Comments

Odpoveď iniciatívy OUNZ na pripomienkovacie konanie ŠIP

Odpoveď našej iniciatívy Okresnému Úradu NZ odbor starostlivosti o životné prostredie na pripomienkovacie konanie „Šurany Industrial Park“.

Vec: Upovedomenie účastníkov konania o zhromaždených podkladoch pre vydanie rozhodnutia „Šurany Industrial Park“ – odpoveď

Občianska iniciatíva občanov obce Bánov a občanov mesta Šurany prevzala dňa 09.08.2024 Váš list č. OU-NZ- OSZP-2024/015636-038 – Upovedomenie účastníkov konania o zhromaždených podkladoch pre vydanie rozhodnutia „Šurany Industrial Park“.

Pripomienky, ktoré vzniesla občianska iniciatíva však neboli zodpovedané uspokojivo, preto požadujeme ešte vyjasnenie doleuvedených skutočností. Uvádzame ich v štyroch bodoch:

  1. Rozpúšťadlo NMP

Používané rozpúšťadlo NMP patrí medzi prchavé organické látky s označením rizika. V Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 sa stanovuje, že ak je NMP prítomný v zmesiach v koncentrácii 0,3% alebo vyššej, takéto zmesi a látky ako také musia byť klasifikované ako reprodukčne toxické patriace do kategória 1B. Každý výrobca alebo dovozca takejto chemickej látky ju musí označiť výstražným upozornením H360D. Výstražné upozornenia H360D vyjadruje všeobecné znepokojenie, pokiaľ ide o plodnosť a vývoj. Môže spôsobiť poškodenie plodnosti alebo poškodenie nenarodeného dieťaťa. Podľa vyhlášky MŽP SR č. 248/2023 Z.z., o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia platí pre používanie prchavých organických látok s označením rizika §28[1].

Podľa §28 je zrejmé, že používanie VOC s označením rizika je regulované, platia špecifické emisné limity. Látky a zmesi podľa odseku 1 písm. a) je potrebné čo najskôr a v rozsahu, ako je to možné, nahradiť menej škodlivými látkami alebo menej škodlivými zmesami.

NAŠA OTÁZKA: Pýtame sa, ako sa s týmto problémom vysporiadajú kompetentné orgány?

  • Emisné limity NMP

Podľa §26 ods.1 Vyhlášky MŽP SR č. 248/2023 Z.z., sa špecifické požiadavky ustanovené v §28 uplatňujú na zariadenie používajúce organické rozpúšťadlá  vymedzené ako súhrn všetkých častí a súčastí zdroja, v ktorých sa vykonáva jedna činnosť alebo viac činností uvedených v zozname podľa prílohy č. 6 prvej časti vrátane všetkých pridružených činností, ktoré technicky súvisia s činnosťami vykonávanými na určenom mieste a ktoré môžu mať vplyv na emisie.

Paradoxom je, že zariadenie na výrobu bateriek  používajúce  na výrobu organické rozpúšťadlá nie je podľa činností  uvedené v zozname podľa prílohy č. 6 a nevzťahuje sa na naň  ani §28. Zariadenie na výrobu bateriek  má pritom niekoľkonásobne vyššiu prahovú spotrebu rozpúšťadla ako je  pri činnostiach uvedené v prílohe č. 6.

Rovnako v prílohe č.1 Členenie a kategorizácia stacionárnych zdrojov chýba kategória činnosti: Výroba bateriek  s použitím  organických rozpúšťadiel.

Okresný úrad Nové Zámky, odbor starostlivosti o životné prostredie vo svojom stanovisku kategorizoval činnosti v posudzovanom zámere nasledovne:

2.99.2 Ostatné priemyselné výroby a spracovanie kovov

b) podiel hmotnostného toku emisií znečisťujúcej látky pred odlučovačom a prahového hmotnostného toku znečisťujúcej látky, ktorý je uvedený v časti III. Prílohy č. 12:

– organické plyny a pary > 10 ≥ 0,2

2.8.2 Tavenie neželezných kovov vrátane zlievania zliatin, pretavovania a rafinácie kovového šrotu s projektovanou taviacou kapacitou v t/d:

b) pre ostatné neželezné kovy: ≥0 až 20

NAŠE STANOVISKO: S kategorizáciou 2.8.2 nesúhlasíme.

Pri tavení kovov sa pôsobením vonkajšieho zdroja tepla zvyšuje teplota kovu. Po dosiahnutí teploty tavenia príde k zmene skupenstva kovu z tuhého na kvapalné. Takýto proces pri výrobe batérií neprebieha. Pri výrobe katódových elektród sa jednotlivé komponenty rozpustia v rozpúšťadle NMP, hmota sa nanesie na podkladovú hliníkovú fóliu a pri sušení prichádza k  odparovaniu rozpúšťadla. Z fyzikálneho princípu je tento proces najviac  podobný nanášaniu náterov z VOC na kovy .

Z uvedeného vyplýva, že vo Vyhláške MŽP SR č. 248/2023 Z.z. sa vôbec nepočíta s činnosťou výroby batérií. Určiť emisné limity iba podľa  všeobecných kritérií je pre obyvateľov dotknutej oblasti neprijateľné a nedáva záruku, že posudzovaná prevádzka nebude ohrozovať zdravie obyvateľov.

  • Vplyv NMP na zdravie obyvateľov

Hodnotiaca správa na hodnotenie vplyvov na verejné zdravie k posudzovanej činnosti  ŠURANY INDUSTRIAL PARK posudzuje vplyv organických prchavých látok v ovzduší  na zdravie obyvateľov všeobecne. K najväčším obavám a zdravotným rizikám – reprodukčnej toxicite NMP nie sú v hodnotiacej správe HIA žiadne vyjadrenia a závery. Imisný  limit znečisťujúcich látok VOC je odvodený z koeficientu „S“ podľa vestníka MŽP SR č. 5/1996, ktorý bol vydaný o 12 rokov skôr, ako Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008.

NAŠA OTÁZKA: Aká je teda pravdepodobnosť, že takto stanovený imisný limit  zohľadňuje aj riziká uvedené výstražným upozornením? Nie je teda  preverené,  či  dlhodobá prítomnosť  NMP v ovzduší môže mať vplyv na reprodukčné zdravie ľudí v posudzovanej oblasti.

  • Imisné limity NMP

Obsah VOC, ani  konkrétne NMP v ovzduší  nepatrí medzi bežne sledovanú ukazovatele kvality ovzdušia a nie sú stanovené ich  limitné hodnoty na ochranu zdravia ľudí a kritické úrovne na ochranu vegetácie, horné a dolné medze na hodnotenie úrovne znečistenia vonkajšieho ovzdušia pre znečisťujúce látky. Nie je možné ich meranie monitorovacími stanicami SHMU.

ZÁVER:

POŽADUJEME od kompetentných orgánov, aby sa zodpovedne vyjadrili ku všetkým predloženým námietkam.

ZÁSADNE NESÚHLASÍME s vydaním protokolu o nezaradení objektu alebo zariadenia do kategórie A alebo kategórie B v predprojektovej príprave navrhovanej činnosti podľa zákona NR SR č. 128/20215 Z.z..

ZÁSADNE NESÚHLASÍME, aby navrhovateľ mohol podať návrh na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti.

V Bánove 14.08.2024                                                                          


[1] § 28 Používanie prchavých organických látok s označením rizika

(1) Látky alebo zmesi s označením rizika, ak sa používajú v zariadeniach používajúcich organické rozpúšťadlá, sa členia na

a) látky alebo zmesi, ktorých obsah prchavých organických zlúčenín je klasifikovaný ako karcinogénny, mutagénny alebo toxický pre reprodukciu podľa osobitného predpisu,22) a ktorým je priradené alebo ktoré treba označiť výstražným upozornením H340, H350, H350i, H360D alebo H360F,

b) halogénované prchavé organické zlúčeniny a ich zmesi, ktorým je priradené alebo ktoré treba označiť podľa osobitného predpisu,22) výstražným upozornením H341 alebo H351.

(2) Látky a zmesi podľa odseku 1 písm. a) je potrebné čo najskôr a v rozsahu, ako je to možné, nahradiť menej škodlivými látkami alebo menej škodlivými zmesami. Pri výbere náhrad sa prihliada na možnosti najlepších dostupných techník a odporúčania Európskej komisie zverejnené na webovom portáli o životnom prostredí podľa § 2 ods. 1 písm. u) zákona.

(3) Pre emisie prchavých organických zlúčenín podľa odseku 1 zo zariadení používajúcich organické rozpúšťadlá zaradených ako veľké zdroje alebo stredné zdroje platia špecifické emisné limity a špecifické podmienky prevádzkovania uvedené v prílohe č. 6 tretej časti; uplatňujú sa nezávisle od požiadaviek ustanovených podľa § 27 ods. 2 až 4, ak nie je ďalej uvedené inak.

Tags:

Share:

Kategórie: